♥ Favorite Quotation ♥

"Verily After Each Difficulty, There's a Relief ~ Surah al-Inshirah - 5"

Wednesday, March 4, 2009

GADIS

Posted by ♥ lovable... at 6:42 AM

dia yg bernama GADIS..

jiwa gadis pada si polan yg bernama sang separuh. separuh kerana si polan itu melengkapkan gadis. separuh campur separuh, nah..jadilah Gadis sempurna.

namun sang separuh kian datang dan persi sesuka hati, dia kasih, tegasnya namun masih dia datang dan pergi sesuka hati. sang separuh lelaki baik tapi prinsipnya lemah tanggungjawabnya samar.

satu hari sang separuh hilang lagi. minggu ganti bulan, masih juga belum kembali. tidak tinggal apa untuk meneman si gadis, hanya sehelai baju sang separuh dan kenangan yg berkeliaran di sekeliling, menyesakkan nafas si gadis. susah gadis, senang gadis, sang separuh tidak kisah dan tidak ambil kisah. lama begini hingga gadis terbiasa. dungu gadis hanya sebentar. berpulas gadis hidup sebagusnya dengan sisa yang ada. dari terduduk gadis bertatih dan berdiri. aneh gadis gagah begini. di mata semua gadis itu seorang diri. tapi riak wajah gadis tidak. tidak terkilas rupa sepi. malah, saban hujung hari, gadis gembira dan cepat-cepat pulang, kamarnya dikunci rapat. entah siapa yang mengisi rompong gadis, tiada yg tahu. yg pasti gadis sudah kembali ke gelanggang.

tiba-tiba, tidak semena-mena...sang separuh pulang. tenang dan bersahaja. tidak ada riak rasa bersalah. balik sang separuh tidak disambut dengan rangkul riang seperti selalu. gadis sekadar senyum penuh maksud. sayang..sang separuh bukan lagi separuh. suku pun bukan. kurang barangkali..


sang separuh tidak puas hati..

kau ada lelaki lain?

-tidak

jadi kenapa kali ni kau tidak mahu aku?

-aku sudah lengkap

bagaimana?

-aku sudah ada tempat bergantung

jadi kau ada lelaki lain?

-tidak

bohong?

-aku tidak bohong. dia tidak pernah tinggalkan aku.

kau ada lelaki lain?

-dia tidak pernah hampakan aku

kau ada lelaki lain?

-dia sentiasa meneman aku

kau ada lelaki lain?

-dia tetap dalam dakapan aku

kau ada lelaki lain?

-dia sentiasa mendengar aku

kau ada lelaki lain?

-dia kesat air mata aku

kau ada lelaki lain?

-dia telah menggantikan kau

kau ada lelaki lain?

-tidak. tapi dia layang aku harap berbandingkan kau

kau ada lelaki lain? siapa dia?

-baju

lidah sang suku pun bukan jadi kelu. sama ada dia tidak faham, atau dia faham tapi keliru.

-aku bahagia bersandar pada yang tidak bernyawa. dia tetap saja ada. kan?


dan dia yang bernama Gadis berlalu pergi..


0 comments on "GADIS"

 

♥ my cliche ::... Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez